MENÜ
İzmir 30°
Menemen'in Sesi
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
BAYRAMDA SAĞLIKLI BESLENMEYİ SÜRDÜRÜREBİLMEK İÇİN İPUÇLARI
İrem Yorgancı
YAZARLAR
16 Temmuz 2021 Cuma

BAYRAMDA SAĞLIKLI BESLENMEYİ SÜRDÜRÜREBİLMEK İÇİN İPUÇLARI

Kurban Bayramı denilince tabi ki akla ilk gelen et tüketimidir. Bunun yanı sıra tatlı tüketimi de artmaktadır. Ancak özellikle bu dönemde kronik hastalıklara sahip ve yüksek risk grubunda bulunan bireyler (çocuklar ve yaşlılar) dikkatli olmalıdır.

Kırmızı et; iyi kalite hayvansal proteinin yanı sıra, demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir. Yağlı etlerin doymuş yağ ve kolesterol içerikleri yüksektir. Görünür yağlar kullanılmasa dahi kırmızı etin ortalama yağ içeriği %20’dir. Bayram boyunca kırmızı et tüketiminin miktarı ve sıklığı artmaktadır bu nedenle kalp-damar hastaları, diyabet hastaları, hipertansiyon hastaları ve böbrek hastaları risk altındadır. Alınması gereken önlemlerin herkes için geçerli olduğu unutulmayıp Kurban Bayramında da; sağlıklı beslenmeyi sürdürmeye özen göstermeliyiz.

-  Bayram günü kesilen hayvan eti, dinlendirilmeden birkaç saat içinde pişirilerek tüketilir. Ancak yeni kesilmiş hayvanların etlerindeki sertlik hem pişirmede hem de midede şişkinlik, hazımsızlık gibi sıkıntılara neden olarak sindirimde zorluk yaratır. Özellikle mide rahatsızlıkları çeken bireyler, eti 24 saat bekletmeden tüketmemelidir.

- Etler; büyük parçalar şeklinde değil ancak kıyma, kuşbaşı gibi küçük parçalara ayrılıp, tek pişirimlik miktarlara bölünüp, buzdolabı poşetlerine koyularak buzdolaplarının buzluk kısmında (-2 santigrat derecede 1-2 hafta) veya derin dondurucuda (-18 santigrat derecede daha uzun süre) saklanmalıdır. Pişirmek için buzluktan çıkartılan etler, yine buzdolabının alt raflarına indirilerek çözdürülmeli, çözdürülen et hemen pişirilmeli, tekrar dondurulmamalıdır.

- Etler, C ve E vitaminini içermez bu yüzden yanında C vitamininden zengin sebze/salata tüketilmesi oldukça önemlidir. Böylece hem besin çeşitliliğinin sağlanmış olur hem de sebzelerde bulunan C vitamini, demirin emilimini arttırır.

- Etler mangal yapılacaksa; kömürleşecek şekilde kızartılmaması gerekir kömürleşen etler her zaman kanser riski taşır (Geçmiş yazılarımdan birinde bahsetmiştim oradan daha detaylı inceleyebilirsiniz). Etin ateşe yakın olması B1, B12, folik asit gibi vitaminlerin kaybına yol açmaktadır. Bu nedenle pişirilen et ve ateş arasında en az 15-20 cm olmasına özen gösterin.

- Kurban Bayramının vazgeçilmez yemeği kavurmaya pişirme esnasında tereyağı veya kuyruk/iç yağı eklemeden, kendi suyunda, kısık ateşte pişirme yapılmalıdır.

- Kavurma ve kırmızı et öğle öğününde tüketilmeli, akşam öğününde ise sindirimi daha kolay olan sebze, kuru baklagil gibi posa içeriği yüksek yemekler tercih edilmelidir.

- Etlerin yanında pilav/makarna yerine bulgur/esmer pirinç; asitli/gazlı içecekler yerine ayran/yoğurt/cacık tüketilmelidir.

Bunların dışında su tüketimine dikkat edilmeli, bayram ziyaretlerinde; meyve suları yerine açık çay/bitki çayları; hamur tatlıları/çikolata, şeker yerine sütlü tatlılar/meyveler tercih edilmelidir. Son olarak bayramlarda da yeterli ve dengeli beslenmeyi sürdürebilmek adına yeterli miktarda et tüketirken çeşitlilik yaratmak için, diğer besin grupları olan süt, ekmek, sebze ve meyve grubu besinlerini de öğünlere eklemeyi unutmamalıyız.

Sizlere şimdiden huzurlu mutlu güzel bir bayram diliyorum.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2021 Menemen'in Sesi