Anlamak Ve Anlaşılmak
Anlamak, anlaşılmak, empati kurmak, diğer kişilerin kendisiyle empati kurulmasını beklemek ve daha pek çoğu günümüz insanının iletişim ihtiyaçlarından. Sağlıklı ilişkilerin kurulabilmesi için doğru iletişim stillerini kullanmak son derece önemli. Özellikle son zamanlarda oldukça popüler bir başlık olan empati, en basit tabiriyle kendini bir başkasının yerine koymak olarak bilinmekte. Peki, bu kadar basit olan bir tanımı bizler hayatımızda uygulayabiliyor muyuz?
İnsanlar duygularını, düşüncelerini ifade etmek isterler. Ancak bunu yaparlarken de yanlış anlaşılmaktan çekinirler. Zaman zaman da yanlış anlaşılacaklarını düşündükleri için duygu ve düşüncelerini ifade eden etmekten kaçınırlar. Oysa duygu ve düşünceler ifade edildiğinde iletişim gerçekleşir, problemler çözülür. Doğru iletişimin en önemli basamağı kendi düşünce yargılarımızı bir kenara bırakarak karşımızdaki kişiyi dinlemek, onun söylediklerini onun dünyasından anlayabilmek. Bizler ise empati kurduğumuzu sandığımızda kendi dünyamızdan karşımızdaki kişiyi anlamaya çalışmaktayız. Her insanın olayları yorumlama şekli, yaşadığı problemleri çözme şekli kendi geçmiş yaşantıları, geçmiş öğrenmeleri ile ilişkilidir. Daha önce duygularını ve düşüncelerini ifade etmeden iletişim sorunlarını çözmüş ya da iletişimi sonlandırmış kişi bunu öğrenmekte ve bu şekilde davranmaya devam etmektedir. Oysa geçen hafta yazımda da belirttiğim gibi duygu ve düşünceleri ifade etmek insanın hem ruhsal hem de fizyolojik açıdan sağlıklı olmasını destekler. Konuşulmayan, bastırılan her problem büyüyerek kendini göstermektedir. Biz ruh sağlığı çalışanları görüyoruz ki mide, bağırsak sorunları, baş ağrıları, uyku problemleri ifade edilmekte zorlanılan, güçlük çekilen geçmiş yaşantılarla ilgili olabiliyor.
EMPATİ KURMAK İSTEYEN KİŞİLER NELER YAPABİLİR?
- Etkin dinleme becerilerini geliştirmeli.
- Kişisel doğrularını bir kenara bırakmalı.
- Karşısındaki kişinin duygu ve düşünce dünyasının içine girebilmeli.
- Doğru empati kurmak kişinin yaşadığı duyguları aynı şekilde yaşamak değil (yaşama durumu sempatidir.) onun yaşadığı duyguları anlayabilmek, onun bakış açısıyla görebilmektir.
- Empati kurmanın iletişimi olumlu yönde etkilediği unutulmamalı ve ifade edildiği kadar kolay olmadığını kabullenmek gerekir.