ZARARLI İNTERNET KULLANIMI
Okulda son günlerde en çok karşılaştığım konu yanlış internet kullanımından kaynaklanan davranış problemleri. Online dönemde ekrana uzun süre maruz kalan çocuklarda yaşanan problemleri okullarda yaşanan sorunlarla beraber görmekteyiz. Gelişimsel olarak ergenliğe henüz adım atmamış çocuklarda cinsellikle erken tanışma, bu konularda merak artışı, araştırma yapma ihtiyacına sebep olduğunu görmekteyim. Online süreçte ekrandan uzak kalamayan çocukların ders kullanımının yanı sıra video izleme, oyun oynama gibi amaçlarla da tablet, telefon, bilgisayar kullanımı artmıştır. Çocuklar video izlerken ya da oyun oynarken karşılarına çıkan cinsellik içerikli reklamlara maruz kalmaktadırlar. Bu reklamlar dolayısıyla ise çocukların erken dönemde cinsellik içeren görüntü, oyun ve seslere maruz kalmasıyla yanlış öğrenmeler ile cinsellikle tanışma söz konusu olmaktadır.
Çocuklar pandemi sürecinde bilgisayar, telefon, tablet kullanımını arttırırken evden çıkamamaları sebebiyle ekrana bağımlılıklarını da arttırmışlardır. Ebeveynler pandemi süreci dolayısıyla ekranda geçirilen vaktin zaman dengesini korumakta güçlük çekmiştir. Güvenli internet kullanımı ile henüz tanışmamış ebeveynler ise çocuklarını bu tehlikeli dünyadan korumakta güçlük çekmişlerdir. Özellikle gelişimsel olarak ergenliğe henüz geçmemiş erkek çocuklarında bu merak duygusunun arttığını danışanlarım üzerinden gözlemlemekteyim. Bu noktada çaresiz hisseden ebeveynler psikolojik danışma hizmeti almak üzere bizlere başvurmaktadırlar.
Ebeveynler böyle bir sorunla karşılaştıklarında ne yapabilir?
- Çocuk erken dönemde cinsellikle tanışmış ve bunu yanlış kanallardan sağladıysa ebeveyni tarafından (doğru ve etkili bir şekilde) ya da bir çocuk ergen terapisti tarafından doğru kanallardan bilgiler düzeltilmeli.
- Güvenli internet kullanımına geçilmeli.
- Çocukların farklı bir gelişim dönemine geçiş döneminde olduğunun farkına varılmalı. Çocuğun büyüdüğünün farkına varılmalı.
- Çocukların oynadığı oyunlar, izlediği videolar hakkında bilgi sahibi olunmalı. İçeriğinin ne olduğunun bilincinde olunmalı.